Onboarding basiskennis: wat je in elk geval moet weten over onboarding
Bijgewerkt op: 16 jul 2020
Onboarding moet je vooral doen. Daarbij is het wel handig om wat achtergrondkennis te hebben over wat onboarding is en waar je op moet letten. Daarom introduceren we hier drie bekende modellen en visies op onboarding van nieuwe medewerkers.
De 4 C’s
Als je eerder gegoogled hebt op onboarding ben je dit model waarschijnlijk al wel tegengekomen. Dit model is ontwikkeld in 2010 door Tayla Bauer van de Society for Human Resource Management. Het wordt vaak gebruikt als kapstok om de inhoud van een onboarding programma aan op te hangen. De 4 C’s staan voor:
Compliance (beleid en regels)
Clarification (verduidelijking)
Culture (cultuur)
Connection (verbinding)
Dit model kun je gebruiken om de inhoud van je onboarding programma aan te toetsen en volledig te maken. Hou je wel een beetje in… Tijdens de onboarding wil je nieuwe medewerkers behoeden voor een informatie overload. Alles is nieuw en een mens heeft maar beperkt ruimte om nieuwe informatie op te slaan. Focus dus op datgene wat jouw nieuwe medewerker nodig heeft in elke fase van de onboarding.
De Employee Journey
In de afgelopen decennia is er binnen HR veel aandacht gekomen voor medewerkersgeluk. Niet alleen de klantbeleving van jouw organisatie doet ertoe, maar ook de beleving van je medewerkers, de employee experience. Gelukkige medewerkers helpen je bedrijf te bloeien en zijn ambassadeurs van jullie merk. De definitie van employee experience is simpel, in de woorden van Susan Peters, HR vice president bij GE: ‘bekijk de wereld door de ogen van je medewerkers, blijf in contact en wees je bewust van hun belangrijke mijlpalen.’ In de praktijk wordt een introductieprogramma vaak vormgegeven vanuit de visie en behoeften van de organisatie. Dat lijkt misschien logisch, maar voor een nieuwe medewerker kunnen de informatie, vragen en opdrachten vanuit verschillende hoeken onsamenhangend overkomen.
Net als bij klanten kun je ook de ‘reis’ van je medewerkers in kaart brengen. Je kunt je onboarding ontwerpen als een new employee journey. Hoe doe je dat? Om te beginnen kun je starten met deze stappen (ontleend aan de Design Thinking methode):
Verdiep je in wie je nieuwe medewerkers zijn en wat voor hen belangrijk is. Wat zijn hun belangrijke mijlpalen? Wat hebben zij op die momenten nodig?
Schets de ervaring van jullie nieuwe medewerkers in de huidige stiuatie: wat wil je verbeteren? In welke behoeften wil je beter voorzien en welke verwachtingen wil je overtreffen?
Ga in de schoenen van je nieuwe medewerker staan en ontwerp de ‘onboarding reis’ vanuit dit perspectief. Begin bij het tekenen van het contract en neem alle mijlpalen in de eerste 100 dagen mee.
Test je opzet: maak een simpele versie van het onboarding programma dat je voor ogen hebt en vraag feedback van je nieuwe medewerkers.
Motivatie theorie: autonomie, verbondenheid en bekwaamheid
Nog een bron van inspiratie voor je onboarding programma komt uit de motivatietheorie. Bij de start van een nieuwe baan is iemand vaak vol motivatie om er het beste van te maken. Hoe hou je die motivatie vast? Volgens wetenschappers Richard Ryan en Edward Deci zijn er drie aspecten die bijdragen aan intrinsieke motivatie: autonomie, verbondenheid en bekwaamheid. Wat kun je hiermee in je onboarding programma?
Autonomie vergroot je tijdens de onboarding periode door een goede balans tussen heldere doelen en verwachtingen, en ruimte om uit te proberen en het misschien net even anders te doen dan jullie met elkaar gewend zijn. Natuurlijk wel met de nodige informatie, middelen en hulp binnen handbereik.
Verbondenheid en het verlangen om erbij te horen is voor veel mensen een sterke motivator. In je onboarding programma houd je hier rekening mee, door nieuwe medewerkers zowel informele als formele contacten te helpen opbouwen. Denk aan het toewijzen van een buddy en een introductie tijdens de teammeeting. Vergeet ook niet je nieuwe collega te betrekken bij informele sociale contacten zoals de whatsapp groep en de lunch.
Bekwaamheid gaat om het kunnen inzetten van je kennis en skills op een betekenisvolle manier. Laat nieuwe medewerkers vanaf de eerste werkweek meewerken aan waardevolle projecten of taken voor jullie organisatie. Eerst een week e-learnings, inlezen en koffiedrinken worden ze echt niet gelukkig van.
Er zijn natuurlijk nog veel meer ideeën en theorieën waar je je in kunt verdiepen, maar het blijft toch echt een kwestie van doen!
Missschien vind je dit ook interessant:
Je las een blog van mij – Mariska Karssemakers
Vaker dit soort blogs lezen? Meld je dan hier aan voor mijn updates. Als bonus ontvang je een gratis download met tips om nieuwe medewerkers op afstand in te werken.
Naast blogs over onboarding help ik HR professionals en hun organisaties om hun onboarding programma op te zetten of te verbeteren.
Zodat nieuwe medewerkers sneller productief zijn, verloop in de eerste twee jaar vermindert en het instroomproces in één keer goed gaat.
Dit kan ik voor je doen:
100 dagen onboarding challenge: met mijn concept en persoonlijke begeleiding bouw je binnen 100 dagen een onboarding programma dat staat als een huis.
Hands-on expert advies: waar jij vastloopt, stap ik in om het op te lossen. Met een eenmalig Skype consult tot een volledig programma – van strategie tot uitvoer. Op maat.
Online onboarding journey: samen ontwerpen we een warm welkom op afstand, met een digitale onboarding gids, e-mail flow, gekoppelde online onboarding omgeving en/of een online onboarding event.
Comments