Mariska Karssemakers
Wanneer heb jij voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Bijgewerkt op: 5 jul. 2021
Nieuwe dingen doen, zorgt voor frisse motivatie. Niet verkeerd dus als er regelmatig een wissel van de wacht is in je team of afdeling. Hoe hou je de frisse motivatie van nieuwe medewerkers vast?
Onderzoekers Richard Ryan en Edward Deci ontdekten drie psychologische basisbehoeften die onmisbaar zijn om menselijke motivatie vast te houden: autonomie, verbondenheid en bekwaamheid.
Autonomie
Autonomie gaat over het ervaren van vrijheid om eigen keuzes maken. Daar heb je een aantal dingen voor nodig. Enerzijds ruimte om bijvoorbeeld zelf je werkplek te kiezen, je tijd in te delen en te besluiten op wat voor manier je een opdracht wilt uitvoeren. Het gaat niet om een grenzeloze vrijheid. Het klinkt misschien als een opvoedingstip, maar ook voor een (nieuwe) medewerker helpt een duidelijke afbakening: wat hoort wel en niet tot je verantwoordelijkheden en bevoegdheden, wanneer moet je je leidinggevende inschakelen en wat zijn de regels waar je verwacht wordt je aan te houden? Als je hier vanaf het begin helder over bent, heeft een nieuwe medewerker houvast om autonoom te kunnen werken. Verder heb je voor autonomie richting nodig, zodat je weet waar je op moet mikken om waardevol te zijn voor de organisatie. Met deze voorwaarden geef je een nieuwe medewerker vertrouwen en creëer je eigenaarschap, zonder iemand te laten zwemmen.
Verbondenheid
Het verlangen om ergens bij te horen is één van de belangrijkste factoren voor motivatie. Dat laat onder andere Maslow’s piramide en onderzoek van onder andere Roy Baumeister en Mark Leary zien. Verbondenheid gaat verder dan kennismaken. Je hebt er persoonlijke aandacht, acceptatie en support voor nodig. Een gezamenlijk doel hebben, creëert verbondenheid. Het is daarom een goed idee om een nieuwe medewerker vanaf het begin in teamverband te laten werken aan taken die de missie van de organisatie raken. Daardoor ontstaan waardevolle relaties en het (belangrijke) gevoel onderdeel te zijn van iets groters dan jezelf. Om ervoor te zorgen dat een nieuwe medewerker zich verbonden voelt, zijn zowel formele als informele relaties belangrijk. Hoe kun je hier in de onboarding op inzetten? Stel je nieuwe collega voor aan belangrijke stakeholders binnen en buiten het team. Mobiliseer je team om de nieuwe collega aan te haken bij de gezamenlijke lunch, een wandeling met collega’s. En wijs een persoonlijke buddy toe aan wie je nieuwe collega alles kan vragen.
Bekwaamheid
Stel je voor. Je bent door de briefselectie gekomen, hebt je door alle sollicitatieronde en wellicht een assessment geworsteld, geslaagde salarisonderhandelingen gevoerd en bent op en top klaar voor je nieuwe baan. Het was spannend, maar ze hebben vertrouwen in jouw kennis en ervaring en je gaat vanaf dag 1 bewijzen dat je het waard bent. Op je eerste werkdag word je warm onthaald en hoor je dat je alle ruimte krijgt om in te werken. Je krijgt stukken om je in te lezen, wordt uitgenodigd voor het onboarding event, hebt e-learnings om te volgen, mag de eerste weken meelopen met een collega en je krijgt alle tijd om met al je nieuwe collega’s te gaan koffie drinken. Relaxte start toch? Dat wel, alleen niet echt motiverend… Een motiverend onboarding programma is geen eenrichtingsverkeer om de medewerker uit te leggen hoe het bij jullie gaat. Juist door een uitdagende eerste opdracht geef je een nieuwe collega de ruimte om de ervaring, kennis en inzichten die hij meebrengt in te zetten. Natuurlijk wel met de nodige informatie, middelen en hulp binnen handbereik. Netflix noemt dit ‘Freedom and Responsibility’ en heeft dit de basis gemaakt van het personeelsbeleid.
Motivatie tips
Je kunt in de onboarding een aantal simpele dingen doen om nieuwe medewerkers een motiverende start van hun nieuwe baan te geven. Ze zijn hierboven al genoemd, maar nog even op een rij:
Autonomie
Inspireer nieuwe medewerkers met heldere ambities en (wederzijdse) verwachtingen
Wees duidelijk over taken, rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden
Geef ruimte om eigen keuzes te maken
Verbondenheid
Zet de nieuwe medewerker aan het werk in teamverband
Stel je nieuwe collega voor aan belangrijke stakeholders
Mobiliseer je team om de nieuwe collega aan te haken bij de gezamenlijke activiteiten lunch
Wijs een buddy toe: iemand die benaderbaar en sociaal vaardig is, benaderbaar en met een goed intern netwerk
Bekwaamheid
Toon interesse en waardering voor de ervaring, kennis en inzichten die een nieuwe collega inbrengt
Zorg ervoor dat er een uitdagende eerste opdracht klaar ligt
Maak de benodigde middelen, mensen en tijd beschikbaar waarmee die opdracht succesvol kan worden uitgevoerd
Misschien vind je dit ook interessant: De emotionele rollercoaster van een nieuwe medewerker
Je las een blog van mij – Mariska Karssemakers
Vaker dit soort blogs lezen? Meld je dan hier aan voor mijn updates. Als bonus ontvang je een gratis download met tips om nieuwe medewerkers op afstand in te werken.
Naast blogs over onboarding help ik HR professionals en hun organisaties om hun onboarding programma op te zetten of te verbeteren.
Zodat nieuwe medewerkers sneller productief zijn, verloop in de eerste twee jaar vermindert en het instroomproces in één keer goed gaat.
Dit kan ik voor je doen:
100 dagen onboarding challenge: met mijn concept en persoonlijke begeleiding bouw je binnen 100 dagen een onboarding programma dat staat als een huis.
Hands-on expert advies: waar jij vastloopt, stap ik in om het op te lossen. Met een eenmalig Skype consult tot een volledig programma – van strategie tot uitvoer. Op maat.
Online onboarding journey: samen ontwerpen we een warm welkom op afstand, met een digitale onboarding gids, e-mail flow, gekoppelde online onboarding omgeving en/of een online onboarding event.
Comments