Mariska Karssemakers
Onboarding in coronatijden
Bijgewerkt op: 16 jul. 2020
Het zal je maar gebeuren: je staat op het punt om aan je droombaan te beginnen en dan barst de coronacrisis los. Benne van de Beek startte in april als shopmanager bij Blue Tomato: “Ik wilde al jaren bij Blue Tomato werken, dus toen er in januari een vacature voor shopmanager was heb ik meteen gesolliciteerd. Het ging best snel, in februari heb ik mijn baan opgezegd om in april te starten. Toen begon het coronagedoe. Ik dacht even - ‘Waar ben ik aan begonnen?’ Maar ja, je weet uiteindelijk nooit wat er morgen komt.”
Ik merk dat er in mij wordt geïnvesteerd
De Oostenrijkse skate & surf shop waar Benne nu werkt, volgt de maatregelen van Oostenrijk en dus blijven alle Europese winkels voorlopig dicht. Toch is hij enthousiast over zijn onboarding, die noodgedwongen grotendeels op afstand is. “Mijn regiomanager maakt tijd voor me en ik merk dat er in mij wordt geïnvesteerd. Er is veel duidelijkheid over waar de organisatie naartoe wil, ook met mij persoonlijk, en hoe ik daar naartoe kan groeien. Dat is superfijn. Via Teamviewer krijg ik uitleg over hoe alle software werkt. Doordat je nu zo gefocust bent, kun je in korte tijd veel doen. Voor mij werkt dat goed, want focus is normaal niet mijn sterkste punt.”
Via de app kun je snel anders overkomen dan je bedoelt
Een organisatiecultuur geef je minder makkelijk ‘virtueel’ door. “Eind april zou ik tijdens de salesmeeting alle Europese shopmanagers ontmoeten. Jammer dat dit niet door kan gaan. Daar proef je de cultuur en kun je horen waar anderen tegenaan lopen en hoe zij dat aanvliegen. Die dingen bespreek je meer ontspannen als je samen aan de koffie zit.” Je team leren kennen is ook lastiger op afstand. “Je leert elkaar toch beter kennen door echt met iemand samen te werken. Via de app kun je snel anders overkomen dan je bedoelt, omdat je de non-verbale communicatie mist. Ik ga samenwerken met vijf supermooie bazen, die probeer ik toch persoonlijk te ontmoeten.”
Als je elkaar een keer gezien hebt, al is het op afstand, dan is het daarna makkelijker om contact te leggen
“Persoonlijke aandacht voor nieuwe collega’s is nu belangrijker dan ooit.” Heleen Valster, coördinator onboarding bij Rijkswaterstaat, ziet dat onboarding op afstand zowel voor nieuwe medewerkers als voor hun managers even wennen is. Managers die in deze periode een nieuwe medewerker ontvangen, krijgen daarom een mail met extra tips. “We moedigen hen aan om regelmatig contact te hebben en om de nieuwe collega in het team voor te stellen via Skype. Als je elkaar een keer gezien hebt, ook al is het op afstand, dan is het daarna makkelijker om contact te leggen.” Naast persoonlijk contact is volgens Heleen het managen van verwachtingen nu extra belangrijk. “Een nieuwe medewerker wil zich altijd snel bewijzen, maar als je nu thuis werkt met kinderen is dat lastig. We proberen de druk er wat vanaf te halen door realistische verwachtingen te scheppen. Inwerken op afstand gaat nu eenmaal anders.”
Persoonlijke aandacht voor nieuwe collega's is nu belangrijker dan ooit
Een aantal tips van Heleen voor een warm welkom op afstand:
Stuur een bloemetje naar het thuisadres op de eerste werkdag
Voeg de nieuwe collega meteen toe in de groepsapp en zorg voor een warm welkom met een videoboodschap van alle collega’s
Organiseer in de eerste week een teamvergadering met Skype zodat de nieuwe medewerker zich voor kan stellen en meteen de gezichten kent
Stimuleer virtuele koffiemomentjes
Geef nieuwe collega’s in de eerste week al een concrete klus, met realistische verwachtingen en begrip voor de thuissituatie
Houd als leidinggevende regelmatig één-op-één contact en maak afspraken over hoe en wanneer de nieuwe medewerker jou kan bereiken
Zorg voor een vast aanspreekpunt in het team bij wie de nieuwe medewerker (ook op afstand) terecht kan met vragen
Misschien vind je dit ook interessant:
Je las een blog van mij – Mariska Karssemakers
Vaker dit soort blogs lezen? Meld je dan hier aan voor mijn updates. Als bonus ontvang je een gratis download met tips om nieuwe medewerkers op afstand in te werken.
Naast blogs over onboarding help ik HR professionals en hun organisaties om hun onboarding programma op te zetten of te verbeteren.
Zodat nieuwe medewerkers sneller productief zijn, verloop in de eerste twee jaar vermindert en het instroomproces in één keer goed gaat.
Dit kan ik voor je doen:
100 dagen onboarding challenge: met mijn concept en persoonlijke begeleiding bouw je binnen 100 dagen een onboarding programma dat staat als een huis.
Hands-on expert advies: waar jij vastloopt, stap ik in om het op te lossen. Met een eenmalig Skype consult tot een volledig programma – van strategie tot uitvoer. Op maat.
Online onboarding journey: samen ontwerpen we een warm welkom op afstand, met een digitale onboarding gids, e-mail flow, gekoppelde online onboarding omgeving en/of een online onboarding event.
Comments